Christian Kracht / David Woodard:
Five Years. Briefwechsel 2004-2009.
Vol. 1: 2004-2007.
Hg. v. Johannes Birgfeld & Claude D. Conter.
Hannover: Wehrhahn-Verlag 2011.
264 Seiten, 37 meist farbige Abbildungen, Broschur
ISBN 978–3–86525–235–7
Preis: 19,80 €
Christian Kracht, Autor der Romane Faserland, 1979 und Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten und einer der wichtigsten deutschsprachigen Schriftsteller der Gegenwart, und David Woodard, amerikanischer Dirigent, verbindet seit 2004 eine außergewöhnlich enge künstlerische Freundschaft: Ein Beitrag in der legendären, von Kracht mit Eckhart Nickel in Nepal herausgegebenen Literaturzeitschrift Der Freund über die heute von Woodard hergestellten, einst von William S. Burroughs benutzten dreamachines, war Anlass für den ersten Kontakt. Seither sind Kracht und Woodard gemeinsam zu den Nachkommen der Kolonie Nueva Germania in Paraguay und zu den Resten von Aleister Crowleys Abtei Thelema in Cefalù (Sizilien) gereist, haben an dem Projekt der Großen Pyramide in Deutschland mitgewirkt, an Rafael Horzons Wissenschaftsakademie in Berlin Vorträge gehalten und gemeinsame Beiträge veröffentlicht – in dieser Zeit entstanden eine Briefkorrespondenz von mehr als 1000 Briefen.
Nun erlauben Kracht und Woodard die Herausgabe der ersten fünf Jahre ihres gemeinsamen Briefwechsels – und damit erstmals einen einzigartigen Einblick in ihre außergewöhnliche Künstlerfreundschaft. Die Briefe, alle auf Englisch verfasst, sind manchmal ebenso unterhaltsam wie anrührend, geistreich, herausfordernd, spannend und erhellend. Sie zeugen von deren elegantem Stilempfinden, und sie gewähren ungewöhnliche Einblicke in die Werkstatt zweier zeitgenössischer Literaten und Künstler und zeichnen zugleich ein exemplarisches Bild von den Möglichkeiten und Grenzen einer Künstlerexistenz im 21. Jahrhundert.
There’s an unfolding mystery at the core of this narrative that makes it as readable as a Sherlock Holmes story. If I had to make it explicit—and the book is very much about how far you can go without making something explicit—I’d say this mystery consists in a series of questions the reader poses himself: „What is this genial and articulate friendship based on? A shared spirit of adventure, a love of travel, a certain tone both writers have, arch and poised? A common interest in provocation and a common concern not to be stereotyped as Neo-Dada Neo-Nazis?“ The answers to that emerge slowly, between the lines, as the protagonists encounter people intent on misrepresenting (or correctly representing) their interests and endeavors. So just beneath the geniality and genuine warmth the letters evince, there’s slightly sinister music playing. There’s also the sense, in the opening pages, that the protagonists may not entirely trust one another, and that there could be some awful scene of treachery incubating in the South American jungle (that, of course, fails to occur, or at least not at the hands of our heroes). It’s a gripping read, and a ripping yarn, and reminds me of Rilke’s famous line about beauty being just the first glimpse of horror.
— Momus
Since 2004, Christian Kracht, author of Faserland, 1979 and Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten, and one of the most influential contemporary German writers, and Berlin music conductor David Woodard, have been engaged in an unusually intense artistic friendship. They first made contact when Kracht and Eckhart Nickel, joint editors of legendary Nepal-based literary magazine Der Freund, commissioned a colleague to write an essay about the Dreamachine of Brion Gysin and Ian Sommerville, famously pondered by William S. Burroughs and fabricated by Woodard. Since then, Kracht and Woodard have traveled jointly to Nueva Germania (Paraguay) and the remains of Aleister Crowley’s Abbey of Thelema in Cefalù (Sicily), participated in the creation of a German Great Pyramid, lectured at Rafael Horzon’s Berlin Wissenschaftsakademie, and published jointly—they have exchanged over a thousand letters between them.
For the first time, Kracht and Woodard have now agreed for the first five years of their correspondence to appear in print, thus permitting the reader an unprecedented glimpse into their unique artistic language and cooperation. The letters, written in English, are as entertaining and touching at times as they are witty, complex and insightful, proving both artists as most elegant and stylistically brilliant writers. The letters open the doors to both artists‘ distinctive interior dynamic, drawing a most exemplary outline of the enormous intellectual demand it is to be an artist in the 21st century.